Klimarådet dumpede i sidste uge regeringens plan for, hvordan Danmark skal nå målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030. Planen lagde for meget vægt på nye, uprøvede teknologier. I Holstebro Kommune er det kendte teknologier, der skal få dem i mål.
Af: Morten Schmidt Klemmensen
I Holstebro Kommune arbejder de i øjeblikket på en klimahandlingsplan, der skal få kommunen til at nå målet om 70 procent CO2-reduktion i 2030, sammenlignet med 1990.
I denne plan er det hovedsageligt kendte teknologier, der skal få dem i mål:
”Vi har blandt andet fokus på øget elektrificering på transport og forsyningsområdet og også på udtagelse af en række lavbundsjorde,” siger Henriette Gavlshøj Mortensen, der er programleder for Klimaagendaen i Holstebro Kommune.
Fælles for de to klimaløsninger er, at de er baseret på teknologi, de ved virker.
Dette står i kontrast til regeringens klimaplan, som Klimarådet i sidste uge kritiserede. Klimarådet mente, at regeringens plan i for høj grad byggede på ny, uprøvet teknologi som eksempelvis Carbon capture and storage. En teknologi hvor man vil indfange kulstof direkte fra luften og lagre det i undergrunden.
Formanden for Natur- Miljø- og Klimaudvalget i Holstebro Kommune, Karsten Filsø (F), kan godt forstå Klimarådets kritik og nikker genkendende til, at de i Holstebro i højere grad bruger kendte klimaløsninger.
Kommunen satser på Power-to-X
En væsentlig del af Holstebro Kommunes klimahandlingsplan er baseret på teknologien Power-to-X, der skaber grøn brint igennem elektrolyse:
”Vi har to projekter, som ikke bare er på skrivebordet, men som er vedtaget, og som man arbejder konkret på i Holstebro Kommune. Og det har vi store forventninger til,” siger Natur- Miljø- og Klimaudvalgsformanden.
I nogens øre kan det måske ligeledes lyde som en ny og uprøvet teknologi. Det er det dog ikke ifølge Natur- Miljø- og Klimaudvalgsformanden:
”Power-to-X er en kendt teknologi, der virker, men det er nyt at gøre det i så stor skala, som vi i Holstebro Kommune arbejder på,” udtaler Karsten Filsø.
Klimahandlingsplanen bliver behandlet i byrådet den 20. juni. Derefter skal den godkendes af den internationale bysammenslutning C40.